כתיבת תוכן שיווקי איכותי

10/7/2022

איך כותבים תוכן שיווקי שקהל היעד יגלה בו עניין וסקרנות? שיווק באמצעות תוכן עלול בקלות להראות כמו פרסומת זולה או משעממת, אבל הוא גם יכול להיות מקור משמעותי להעברת מידע איכותי, לחיזוק הקשר עם הלקוחות ולהעצמת המוניטין של המותג. קבלו את הדרך הנכונה לההפך ל"עיתונאי מותג" באמצעות 10 כללים איך הופכים "סתם" תוכן שיווקי לכזה שהוא בעל ערך רב.

בקליפת אגוז:

על מנת להפוך לעיתונאי מותג טובים, עליכם למלא אחר עשרת הכללים הבאים:

  1. ספרו את האמת
  2. השתמשו במידע רלוונטי
  3. השתמשו במראי מקום
  4. חפשו אחר המקורות הטובים ביותר
  5. בדקו את הדקדוק
  6. אל תפחדו מהצגת עמדות מנוגדות
  7. תהיו ערים לאג'נדה
  8. עריכה
  9. תחשבו בפשטות
  10. תחשבו באופן ויזואלי

וגם…הפכו את הלקוח לגיבור של הסיפור

כך כותבים נכון תוכן שיווקי
מוכנים לצאת לדרך?

העולם העסקי הנוכחי הוא כמו גן שעשועיםענק למשווקים, עם אינסוף כלים, טכנולוגיות ופלטפורמות המספקים לעסקים הזדמנותלתקשר עם הלקוחות באופן עמוק ומשמעותי.

אולם ככל שההדמנויות מתרחבות, כך גםהלחץ על המשווקים גדל – להכיר, להבין ולהשתמש במגוון הפלטפורמות והכלים הקיימים,כאלה שהמכנה המשותף שלהם הוא שהם זללני תוכן, כמו רשתות חברתיות לדוגמה.

לא מספיק לייצר תוכן – בין אם המדובר בפרסום של בלוג, ניוזלטר, וובינרים או פודקסט. במקום, חברות חייבות לייצר ולשתף באופן רצוף ומתמיד תכנים נהדרים ולא להסתפק בתכנים טובים מספיק. בעולמות השיווק באמצעות תוכן של היום או שאתם מלכים או שאתם 'סתם'  מפיצי תוכן. היום אוהבים להשתמש במושג 'סטוריטלינג' אבל העידן הנוכחי הוא לא על סטוריטלינג אלא על איך שמעבירים סיפור אמיתי בצורה נכונה.

תחשבו כמו עיתונאים

חברות רבות הבינו את כוחה של העיתונות המסורתית ומעסיקות יצרני תוכן שהם פליטי מערכות התקשורת, הופכים אותם "לעיתונאי מותג" או "כתבים תאגידיים".

עיתונאי מותג או כתבים תאגידיים כותבים או מפיקים וידאו, פוסטים לבלוג, תמונות, פודקסטים או כל סוג אחר של מידע המספק ערך לשוק שבו פעילה החברה. יצרני תוכן אלה ימירו את הסיפור האמיתי של החברה בדרך משכנעת באמצעות חשיפת הסיפורים על המותג וכיצד הלקוחות משתמשים באותם המוצרים או השירותים; מאנישים ומנגישים אותם ומעודדים יצירת שיח על החברה, הלקוחות או העובדים.

במילים אחרות, עיתונאי מותג מביאים את הרגישויות העיתונאיות לתוכן של הלקוח שלהם. המשווקים שאחראים על ייצור התוכן יכולים ללמוד הרבה מעולם העיתונאות, ולא להסתפק לתרומה למותגים בחשיבה עיתונאית, צריך גם לנהוג בהתאם.

השלב הראשון בהפיכה לעיתונאי מותג הוא להכיר וליישם כמה כללים בסיסיים. בראש ובראשונה, תמנעו מלעבוד כמו בוטים – כאלה שסורקים תכנים קיימים, עושים להם 'קופי פייסט' עם שינויים קלים ומפרסמים את התוכן בשמם, ללא מתן קרדיט. מעבר לעובדה שמדובר בהפרה של כללי האתיקה, לאורך זמן קהלי היעד וקולגות יכולים "להריח" ולזהות מתי מדובר בתוכן מקורי, ייחודי ואיכותי ומתי מדובר בחיקוי של מהלכים של אחרים. אם תחליטו לעשות קיצורי דרך ולהיות "בוטים", קחו בחשבון שאתם עלולים להסתכן בפגיעה ממשית במוניטין של החברה או המותג.

אם אתם מאמצים חשיבה ודפוס פעולה שלעיתונאי מותג, תעשו זאת עד הסוף, כולל אימוץ כללי האתיקה של העיתונות המסורתית.

בכדי לסייע לכם להתאים עצמכם לדפוס חשיבה ופעולה עיתונאי, ריכזנו עבורכם 10 כללים מרכזיים לכתיבת תוכן:

כלל ראשון: ספרו את האמת.

הצמדות לאמת היא כלל חשוב בכתיבת תוכן שיווקי
הצמדו לאמת. גם ככה יש יותר מדי פייק ניוז מסביב

לשקר אין רגליים, גם בעולמות העסקיים, B2B או B2C. תשתדלו לכתוב על אנשים אמיתיים, סיטואציות אמיתיות שקרו, הבעת רגשות אותנטית והצמדות לעובדות.

תחשבו על זה ככה: התוכן צריך להציג, לא'לספר' – כיצד המותג או החברה מתנהגים בעולם החיצוני, כיצד נעשה במוצר או בשרות שימוש על ידי הלקוחות כמו סיפורי לקוח, כיצד אתם תורמים באמת ללקוחות – כלאלה משדרים אמינות לאורך זמן ומחזקים את האמון שהקוראים נותנים בתוכן ובמי שעומד מאחריו.

כלל שני: השתמשו במידע רלוונטי

מידע שלא רלוונטי לא יעניין את קהל היעד בקריאת התוכן השיווקי
נפוליאון. היה רלוונטי בתחילת המאה ה-19. מי מכיר אותו היום?

מידע לא רק תורם ומוסיף נפח לתוכן המועבר, הוא גם יוצר עניין. המידע צריך להיות רלוונטי ואקטואלי לקוראים ולייצר עבורם ערך. מידע טוב ואיכותי כמו מספרים, כמויות, סקרים, ניתוחים ועוד, הם הבסיס לכל סיפור, עליו ניתן להוסיף עמדות ופרשנויות, אך לא במקום.

תחשבו על זה ככה: המידע מספק את המהימנות הבסיסית של התוכן, ככל שהוא יהיה יותר נוכח, הקהל יהיה יותר קשוב לעמדה ורעיונות שלכם על בסיס המידע המועבר.

כלל שלישי: השתמשו במראי מקום

מראי מקום מבססים את האמינות של הטקסט בתוכן שייוקי
לא בושה לספק מראי מקום, גם אם מדובר בתנ"ך או בדפי זהב

זה לא בושה לפרגן, להפך. מתן קרדיטמהיכן לקחתם דוגמה או רעיון מעבירים את המסר שאתם מספיק בטוחים ביכולת שלכם להעביראת הרעיון בזמן ובמקום הנכונים, וגם מספיק סקרנים לאתר וללמוד מאחרים. רוצים המחשה? הטקסט נכתב בעזרה ובהשראה מהבלוג הזה.

כלל רביעי: חפשו אחר המקורות הטובים ביותר

הסתמכות על מקורות מוסמכים הוא כלל חשוב בשיווק באמצעות תוכן
תוודאו שהמקור למידע יהיה מוסמך, לא חייבים לסכן חיים לשם כך

בעולם העיתונאות, הכתבים מעדיפים תמיד לסקר ולדווח ממה שהם חווים או עיניהם רואות ואם אין ברירה, מסתמכים על מקור מוסמך. בעולם העסקי כדאי ללמוד מהם. לדוגמה: אתם זקוקים לכתוב פוסט על ביצועים של הרכב? תנסו לשאוב מידע ממכונאי הרכב שמכיר את הכלי כמו את כף ידו (ולא את היחצ"ן שלחברת הרכב). איסוף המידע מהמקורות האיכותיים ביותר יתרמו משמעותית לאמינות הסיפור.

כלל חמישי: בדקו את הדגדוג*

בדיקת הדקדוק היא אולי החלק המעיק ביותר, אבל גם הרגל המסיימת בהכנת הטקסט והמבחן האמיתי הנוגע באיכותו. סיימתם להכין את הטקסט? עברו עליו פעם או פעמיים או תנו לאחרים לקרוא אותו. בדר"כ שגיאות דקדוק והגהה מתגלים בשלבים הללו והתיקונים שלפני פרסום הטקסט יכולים לשנות אותו לטובה וללא היכר.

  • הטעות הדגדוגית נכתבה במקור  

כלל שישי: אל תפחדו מהצגת עמדות מנוגדות

הצגת עמדות מנוגדות מעשירות את הטקסט בתוכן שיווקי
עמדות מנוגדות מעשירות את הסיפור והופכות אותו למעניין ולא חדגוני

יש סיבה מדוע פעמים רבות תוכן איכותי אפקטיבי מפרסומת או מודעה וזאת, הודות לעומקים ואמינות הסיפור המועבר. טקסט או כל מוצר תוכן המציג עמדה אחת בלבד זועק תוכן שיווקי. מצד שני, טקסט מורכב יותר המציג מספר זוויות ראיה שחלקן אף מנוגדות, טורם לאמינות ולעניין של הטקסט. מעוניינים באמירה חד צדדית? תבנו מודעה או תכתבו קומיניקט, אל תרדדו תכנים איכותיים שבכוונתכם לייצר.

כלל שביעי: תהיו ערים לאג'נדה

פעמים רבות בשלב איסוף החומרים תתקלו במקורות הנושאים באג'נדות שונות, נסתרות ואף מנוגדות. חלקם לא יהיו מותאמים עם המהלך או הכיוון השיווקי ואולי יהיו כאלה שכלל לא ירצו בו וכל זה יכול לקרות גם בתוך הארגון עצמו! כמנהלי התוכן, עליכם להיות ערים ולהבין את מכלול האינטרסים בשלבאיסוף ובניית התוכן כך שבסופו של דבר הוא יתאם את צרכי הארגון ולא אינטרס כזה או אחר.

כלל שמיני: עריכה

הפוסט הזה נחשב ארוך במונחי פוסטים של בלוג ואכן היתה התלבטות האם לקצרו או להשאירו באורכו הנוכחי. מצד אחד, עריכה מהודקת יותר אולי היתה מנגישה את הפוסט לרבים יותר עם זמן / סבלנות חלקית. מצד שני, התקיים החשש שחלק מהמידע בעל הערך יילך לאיבוד. במקרה שלפנינו, הפשרה היתה לתמצת בקליפת אגוז את עיקרי הפוסט. עריכה היא מהלך משמעותי ביותר בהכנת תוכן. עריכה טובה משפרת את היכולת של הקהלים להתעניין ולהפנים את המסרים בעוד שעריכה לא טובה מרחיקה קוראים וסקרנים.

מרגישים שזקוקים לחיזוק ככותבים? הפוסט הזה מיועד לכם

כלל תשיעי: תחשבו בפשטות

נכון, המציאות מורכבת. עד כדי כך, שכל ניסיון לפשט אותה מוביל לפשטנות ולהרדדה של המסר, אבל אין ברירה. תוכן שמעובד ומגובש בצורה ברורה ופשוטה משפר את הסיכויים של הקהל לצרוך ולהבין את המוצר התוכני. תחתרו לפשט כל שניתן את התוכן, מבלי לאבד מהאמיתות שלו ולפגוע באמינות הסיפור.

כלל עשירי: תחשבו באופן ויזואלי

המחשה ויזואלית יחד עם ביטוי טקסטואלי מעשיר את התוכן השיווקי
טקסט בלבד יכול להיות מייגע. תראו כיצד ניתן להמחיש אותו ויזואלית

תמונות, סרטונים, גיפים או כל אמצעי המחשה ויזואלי אחר תורם רבות בהעברת הסיפור בצורה ידידותית ומושכת. בשלבי בניית הסיפור, תחשבו כיצד להפוך אותו לויזואלי ומוחשי יותר.

כלל בונוס: הפכו את הלקוח לגיבור של הסיפור

שמים את הלקוח במרכז - גם בתוכן שיווקי
הלקוח במרכז. זוהי לא קלישאה, זה הדיבר הראשון בתוכן שיווקי

טעות שיווקית נפוצה היא לשים את החברה או המותג במרכז הסיפור ולא את הלקוח. אם תחשבו על זה רגע כלקוחות בעצמכם: האם המוצר או השרות חשובים או הצרכים שלכם? ברגע שתיישמו את קו המחשבה הזה גם על המותג או החברה שבאחריותכם, תתרמו רבות להצלחת המהלך התוכני. אל תתחילו בשאלה: מה הופך את המותג, מוצר, או שרות לטוב בתחומו אלא: כיצד אני תורם ללקוח באמצעות המותג, מוצר או שרות. הפיכת הלקוח למרכז הסיפור (במפורש או במשתמע) יקנו לכם יתרון במשיכת תשומת לבו, העניין והאהדה שהלקוח יגלה כלפיכם וכלפי מי שאתם מייצגים, אחרי הכל –אתם באמת חושבים עליו…

כעת אתם מרגישים בשלים להיות עיתונאי המותג? צאו לדרך.

לא בטוחים ויש לכם שאלות בנושא? מוזמנים לפנות אלינו בכל עת.