עלייתם של ה-Linkdinfluencers
לפני מספר שבועות העלה מנכ"ל מוביל של חברת טכנולוגיה ישראלית שפרצה לשווקים בינלאומיים פוסט ללינקדאין. הפוסט שיתף רגעים מערב התרמה יוקרתי של עמותה מוכרת, כולל תמונות שלו משוחח עם דמויות מפתח בתעשייה. באחת הוא מחבק קולגה, בשנייה לוחץ את ידה של פוליטיקאית מוכרת וכן הלאה. המראה המצודד והלבוש המוקפד מומחש בין היתר בשעון ברייטלינג יוקרתי שענד על זרועו, סמל סטטוס שהולם את מעמדו.
עד כאן נשמע הגיוני, על גבול הטריוויאלי. אבל מה שאלפי העוקבים שלו לא יודעים הוא שהופעתו בתמונות היא חלק מהסכם שיתוף פעולה עם יבואנית מותג ברייטלינג בישראל.
נשמע מופרך? ממש לא. זוהי הפנים החדשות של לינקדאין - פלטפורמה שבה הגבולות בין תוכן מקצועי, נטוורקינג עסקי ושיתופי פעולה מסחריים הולכים ומיטשטשים.
עושים את הצעד הנוסף
קחו למשל את רובן חסיד, אחד המשפיענים המובילים בתחום הבינה המלאכותית. כשהוא ממליץ על פתרון AI חדש, זו לא סתם עוד המלצה מקצועית. המוניטין שצבר והקהל המקצועי והממוקד שבנה הופכים כל המלצה שלו לנכס דיגיטלי יקר ערך עבור חברות טכנולוגיה.
רובן בוחן את היכולות של פיצ'ר חדש בפלטפורמה מוכרת? בהחלט יתכן שמדובר בתוכן שיווקי, הסכם שיתוף פעולה בין הצדדים. הוא מתארח בבלוג בחסות חברת טכנולוגיה מובילה? לא מין הנמנע שנרקם מאחרי הקלעים שת"פ מסחרי.
אנחנו לא יודעים את זה בוודאות (בעיה בפני עצמה. נתייחס לכך בהמשך) ואולי מיהרנו "להאשים" את חסיד. אבל זה קורה ולראייה, אחת התופעות המעניינות ביותר שאנחנו עדים לה היא הופעתן של סוכנויות המתמחות אך ורק במשפיעני לינקדאין. בארה"ב ובאירופה, סוכנויות כאלה כבר מגלגלות תקציבים של מיליוני דולרים, מתווכות בין משפיענים לחברות ומנהלות קמפיינים שלמים של שיתופי פעולה בפלטפורמה.
הן מציעות שירותים שחורגים הרבה מעבר לתיווך פשוט: החל מייעוץ אסטרטגי וניהול תוכן, דרך מדידה ואנליטיקס, ועד ניהול משא ומתן על עסקאות מסחריות. האם לא ירחק היום עד שנראה סוכנויות דומות בישראל? לאור הצמיחה המהירה של הפלטפורמה בשוק המקומי לא יהיה מוגזם לחשוב כך.
משפיענות חוצה מעמדות
ג'ייד פאוול החלה את הקריירה שלה בניהול רשתות חברתיות עבור מותגים שונים, אבל היא לא דמיינה שלינקדאין תהיה הכלי המרכזי בהכנסה שלה. בשנת 2022, כשיותר ויותר משתמשים עברו מפלטפורמות כמו טוויטר ללינקדאין, ג'ייד התחילה לשתף תובנות מהחוויות שלה בעולם העבודה התאגידי. מה שהתחיל כצעד ספונטני הפך למקור הכנסה משמעותי. המותג Sprout Social הציע לה 1,000 דולר עבור פוסט ממומן, ומאז היא הבינה שהיא יכולה למנף את הכישורים שלה לא רק עבור מותגים - אלא גם עבור עצמה. השנה, ג'ייד הרוויחה 27,000 דולר מהתוכן שהיא יוצרת בלינקדאין.
המקרה של ג'ייד מלמד שלא חייבים להיות מוביל דעה על מנת להיות משפיען. מספיק שיש לך קהל נאמן של עוקבים ואתה מזוהה עם פלח שוק מסויים על מנת להפוך אותך למשפיענ/ית לינקדאין בפוטנציה. לינקדאין מצדה לא נשארת אדישה למגמות אלו. הפלטפורמה משיקה כלים חדשים שמיועדים במיוחד למשפיענים, כמו Thought Leader Ads - פורמט פרסום שמאפשר לקדם תוכן ישירות מפרופילים אישיים. בנוסף, היא מאמצת פורמטים חדשים כמו סרטוני שורטס וניוזלטרים אישיים, שמאפשרים למשפיענים לגוון את התוכן שלהם ולהגיע לקהלים חדשים.
וזה מביא אותנו לאתגר הגדול במגמה: שאלת השקיפות. בניגוד לאינסטגרם או טיקטוק, שם סימון תוכן ממומן הפך לנורמה, בלינקדאין הגבולות עדיין מטושטשים. זה יוצר מצב מורכב שבו קשה להבחין בין המלצה מקצועית אותנטית לבין תוכן ממומן. עד כה לא נראה שהפלטפורמה ממש נענית לאתגר, מה שיוצר כר בלתי מוגבל לשיתופי פעולה מסחריים עם דמויות בולטות.
ומה קורה אצלנו?
בישראל, השוק עדיין נמצא בשלבי התפתחות ראשוניים, אבל הפוטנציאל עצום. עם למעלה משני מיליון משתמשים ישראלים רשומים בפלטפורמה, רובם אנשי מקצוע ומקבלי החלטות, נפתח כאן שוק חדש של הזדמנויות. אנחנו כבר רואים ניצנים ראשונים של מובילי דעה מקומיים, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה, השיווק והעסקים - תחומים שבהם לישראל יש יתרון יחסי משמעותי. האם חלקם יעשו את הצעד הנוסף ויהפכו למשפיענים? לא מין הנמנע שזה יקרה.
השינויים הללו מסמנים תחילתו של עידן חדש בשיווק B2B. בעוד שבעבר, שיווק באמצעות משפיענים נתפס כמתאים בעיקר למוצרי צריכה וקהלים צעירים, לינקדאין מוכיחה שהמודל הזה יכול לעבוד - ואולי אף טוב יותר - בעולם העסקי.
עבור חברות ישראליות, במיוחד אלה שפונות לשווקים בינלאומיים, זו הזדמנות פז לבנות נוכחות משמעותית בזירה הגלובלית. השאלה כבר אינה האם להיכנס לתחום, אלא איך לעשות זאת בצורה אפקטיבית ואותנטית.
והדוגמה שפתחנו איתה? אל תופתעו אם בקרוב תראו אותה מתממשת, אולי אפילו בפיד הלינקדאין שלכם.