איך לספר סיפור כמו פיקסר 🎥✨

24/9/2024
Design by Freepik

"הקול בראש 2" שיצא לפני כמה שבועות לאקרנים שובר כל שיא אפשרי. נכון להיום הוא כבר גרף מעל ל-1.6 מיליארד דולר והפך לסרט האנימציה הרווחי ביותר אי פעם, עוקף את"לשבור את הקרח 2" (עוד סרט של פיקסאר). כולנו אוהבים סיפורים שגורמים לנו להתרגש, לצחוק וללמוד משהו חדש – וזה בדיוק מה שפיקסאר יודעים לתת, לנו ולצעירים.


למעשה, הם גם מודים בכך ואף משתפים בתבנית הכל כך פשוטה ועובדת של הסטוריטלינג של פיקסאר הכוללת 22 שלבים או עקרונות. המעניין הוא שלטענתם (ומי אנחנו שנתווכח) העקרונות הללו תופסים לכל סיפור, גם של מותג.  

אז לרגל ההצלחה, קבלו את העקרונות לסיפור הטוב על-פי פיקסאר:

1. תנו לדמות שלכם לנסות וליפול:  אנשים מעריכים דמות שמתאמצת, גם אם היא לא מצליחה מיד. דוגמה: וודי מנסה לשמור על מעמדו כצעצוע המוביל של אנדי ב"צעצוע של סיפור", למרות המכשולים הרבים.

2. זכרו את הקהל:  מה שמעניין אתכם ככותבים לא תמיד מעניין את הקהל. בדקו מה הקהל שלכם אוהב, כמו שפיקסר שילבו הומור בסרטים לילדים אבל גם מסרים עמוקים להורים.

3. תתחילו מהסוף: תכננו את הסיום לפני שאתם מפתחים את כל העלילה. דוגמה: ב"עליסה בארץ הפלאות" של לואיס קרול, הסיום מחבר בין הדמיון למציאות, ונותן תחושה של השלמה.

4. בנו עלילה פשוטה:  פעם אחת היה... כל יום... יום אחד... בגלל זה... עד שלבסוף..." דוגמה: "הקול בראש" – ריילי עוברת שינוי רגשי ומוצאת את עצמה מחדש.

5. אתגרו את הדמות שלכם:  הציבו לה אתגרים מנוגדים למה שנוח לה. ב"רטטוי", רמי העכבר נאלץ להתמודד עם הפחד שלו ולהפוך לשף בפריז.

6. כתיבה ברורה וממוקדת:  צמצמו דמויות ועלילות משניות.דוגמה: "למעלה" – הסרט מתמקד בשני גיבורים בלבד, קרל וראסל, ובמסע האישי שלהם.

7. סיימו את הסיפור:  אל תחכו לשלמות, עדיף לסיים ולהמשיך לסיפור הבא. דוגמה: ב"משפחת סופר-על", העלילה מתפתחת בצורה חדה וברורה עד לסיום המותח והמספק.

8. חשבו מחוץ לקופסה:  רשמו מה לא יקרה בסיפור כדי למצוא כיוונים מפתיעים. דוגמה: ב"צעצוע של סיפור 3" העלילה פנתה למקום לא צפוי כשצעצועים נאלצו להתמודד עם גורלם בפח הזבל.

9. למדו מהסיפורים שאתם אוהבים:  מה בסיפורים אלו מדבר אליכם? פיקסר לעיתים קרובות שואבים השראה מהחיים האישיים של היוצרים כדי ליצור סיפורים מרגשים.

10. אל תיתקעו ברעיונות מושלמים בראש:  שחררו אותם על הנייר. דוגמה: תהליך הכתיבה של "מוצאים את נמו" כלל שינויי תסריט רבים עד שהגיעו לתוצאה הסופית.

11. הפתיעו את עצמכם:  אל תסתפקו ברעיון הראשון שעולה לכם. דוגמה: ב"מפלצות בע"מ" החליטו להפוך את המפלצות מ"מפחידות" ל"מאיימות מתוקות".

12. תנו לדמויות דעה ברורה:  דמויות כמו באז מ"צעצוע שלסיפור" או רמי מ"רטטוי" עם אמונה פנימית חזקה הופכות לסמלים ולמקור השראה.

13. מה בוער בכם לספר? מה המסר העמוק שתרצו להעביר? דוגמה: ב"לשבור את הקרח", יש עיסוק בקבלה עצמית ואהבה ללא תנאים.

14. הכנסו לנעליים של הדמות: איך הייתם מרגישים במצבה? פיקסר משתמשים ברגשות אוניברסליים כמו פחד, תקווה ואהבה כדי ליצור חיבור חזק עם הקהל.

15. תעלו את הסיכון: דוגמה: ב"צעצוע של סיפור 2", וודי ניצב בפני החלטה קשה – האם להישאר נאמן לאנדי או לבחור בחיי נוחות במוזיאון.

16. אין עבודה מבוזבזת: אם זה לא עובד, שחררו. דוגמה: חלקים שלמים של "צעצוע של סיפור 4" שונו לאחר שהבינו כי אינם מתאימים לעלילה.

17. אל תתעסקו בשלמות: סיפור הוא ניסוי, לא פיסול מדויק. דוגמה: תהליך העבודה על "הקול בראש" כלל ניסויים רבים עד למציאת האיזון הנכון בין רגש והומור.

18. השתמשו בצירופי מקרים חכמים: דוגמה: ב"משפחת סופר-על",ההיכרות בין מיסטר אינקרדיבל לסינדרום מתפתחת באופן מקרי ומביאה לשיאים דרמטיים.

19. תרגיל יצירתי: קחו סרט שאתם לא אוהבים ונסו לשנות אתהסיפור כך שיתאים לכם.

20. תזדהו עם הדמות: מה היה גורם לכם לפעול כך? דוגמה: ב"צעצוע של סיפור", פחד מלהישאר מאחור דוחף את הדמויות לפעול.

21. הציגו את מהות הסיפור בפשטות: מה הסיפור שלכם במשפט אחד? דוגמה:"מוצאים את נמו" – מסע של אב לחיפוש אחר בנו ולא פחות חשוב – מסע לגילוי עצמי.

22. אל תפחדו לנסות: אף סיפור לא נכתב באופן מושלם בפעם הראשונה. התחילו בכתיבה חופשית והמשיכו לשפר תוך כדי תנועה.

והכי חשוב: תשקיעו בסיפור שלכם, וזה יישאר בלב של כל מי ששומע אותו! ✨📖